Cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir?

by admin on 12 Ekim 2009 - 14:51:23

reklamlar









CUMHURİYET ÖNCESİ VE SONRASI YÖNETİM ŞEKLİNDE YAPILAN YENİLİKLER,KIYAFET ALANINDAKİ YENİLİKLER,HARF,EĞİTİM,ÖLÇÜLER,SANAYİ,HUKUK,KÜLTÜR,TOPLUMSAL YAŞAMA AİT YENİLİKLER
Cumhuriyet’in getirdikleri;
Ulu önder Mustafa kemal Atatürk’e borçlu olduğumuz cumuhuriyet rejimini oldukça detaylı bir şekilde anlatan çok işinize yarayacak bir proje/araştırma

A- Yönetim Şekli Cumhuriyet
Cumhuriyet; devlet reisi, millet veya millet meclisleri tarafından muayyen müddet için seçilen hükümet şeklidir2.
İslâmiyet’ten önce Türk Devletlerinde Devlet Başkanları yani Hanlar Kurultay tarafından seçilirdi. Türklerin bu Cumhuriyetçi anlayışına karşın Osmanlı Devleti tamamen teokratik bir devletti. Padişah’ın tek otorite olması, Atatürk’te Cumhuriyet ve millî hakimiyet fikirlerinin gelişmesinde çok etkili olmuştur. Diğer yandan o dönemdeki milliyetçilik fikirlerinin etkisinde kalmış ve ateşli bir milliyetçi olmuştu. Aynı zamanda bu fikrini fiiliyata geçirmiş, yeni Türk Devleti’ni millî temeller üzerine kurmuş ve siyasi rejim olarak da asrımızın en mükemmel sistemi diyebileceğimiz demokratik cumhuriyeti seçmiştir3. Dünyada uygulanan bir çok cumhuriyet çeşidi olmasına rağmen Atatürk “demokratik cumhuriyeti” yönetim biçimi olarak seçmiştir ve bunda da oldukça samimidir. Çünkü, o isteseydi kendisini tek adam ilan edebilir, halkın ve ilim adamlarının görüşüne değer vermezdi.
Bu konuyla ilgili olarak Lord Kinross ise bir anısını bize şöyle aktarmaktadır. Kendisine bazı Avrupalı yazarların ileri sürdüğü gibi diktatör olup olmadığını soran öğretmenlere, yumuşaklıkla şöyle diyordu; “Eğer böyle olsaydım sizin bunu sormanıza izin vermezdim”4.
Gene Atatürk diktatör mü? sorusuna Falih Rıfkı Atay “Çankaya” isimli eserinde şöyle cevaplamıştır. Ne mizacı ne de ideali bakımından diktatörlük inançlı değildi. Millî kurtuluş içinde şart saydığı inkılapların hürriyet içinde yaşayabileceğine güvenebiliyodu. Demokrasi için savaşçılığın zevklerini feda etmeyeceğine şüphe yoktu. Nitekim zamanın diktatörlerinden hiç birini sevmemişti”.
Mustafa Kemal neden Cumhuriyet dediğini TBMM’de şöyle dile getirmiştir.
“Baylar, yüzyıllardan beri Doğu’da kıyım ve haksızlık görmüş olan Ulusumuz, Türk Ulusu, yaratılışındaki gerçek niteliklerden yoksun sayılıyordu. Son yıllarda Ulusumuzun eylem olarak gösterdiği, beceri, yetenek ve anlayışı, kendisi için kötü sanıda bulunanların ne denli aymaz ve ne denli irdelemeden uzak, görüşüne önem veren kimseler olduğunu pek güzel kanıtladılar. Ulusumuz, kendisinde bulunan nitelikleri ve değeri, Hükümetinin yeni adıyla, uygarlık dünyasına çok daha kolay gösterebilecektir. Türkiye Cumhuriyeti, dünya devletleri arasındaki yerine yaraşır olduğunu, başaracağı işlerle kanıtlayacaktır”5.
Gene o, diktatörlük isteğinde olmadığını şu sözleriyle dile getirmiş ve Cumhuriyeti Türk Halkına armağan etmiştir.
“Har zaman sayın arkadaşlarımın ellerine çok içtenlikle ve sıkıca yapışarak onların varlıklarından kendimi bir an bile soyutlamış görmeyerek çalışacağım. Her zaman Ulus sevgisine dayanarak hep birlikte ileriye gideceğiz. Türkiye Cumhuriyeti mutlu, başarılı ve utkulu olacaktır.
B- Millî Ekonomi
Atatürk’ün ekonomi ile ilgili politikaları Cumhuriyet tarihimizde önemli bir yere sahiptir. Atatürk tarihte az bulunabilecek askerî zaferlere imzasını attığı halde; “Askerî zafer kurtuluş için yeterli değildir; bugün erişilen nokta gerçek kurtuluş noktası sayılamaz”6 diyerek asıl kurtuluşun siyasî, sosyal ve ekonomik yapıyı çağdaş düzeye getirmesiyle sağlanacağını belirtmiş, bunu sağlamak için 17 Şubat 1925 tarih ve 552 sayılı7 kanunla aşar vergisi kaldırılmış, yerine maktu vergi konulmuştur. 1951’den sonra da yol vergisi kaldırılmıştır. Kapitülasyonlar Lozan Barış Antlaşması’yla ortadan kaldırılmış böylece, Millî Ekonomi rahat bir nefes almıştır. 1 Temmuz 1926 tarihinde kabul edilen kabotaj kanunu8 ile kıyılarımızda gemi işletme hakkı yabancı devlet ve milletlerden alınmıştır.
Ekonomi alanındaki yeniliklere devam edilerek 28 Mayıs 1927’de 1055 sayılı “Sanayi-i Teşvik Kanunu”9 kabul edilerek sanayi ve yatırım alanında yeni teşvikler getirilerek sanayi bakımından çok fakir olan memlekette yeni fabrikalar kurulma yoluna gidilmiştir.
Mustafa Kemal Atatürk’ün bütün konuşmaları dikkate alındığında Kemalist Ekonomik Kalkınma modelinin amaçlarını şöyle özetleyebiliriz.
1. Tam çalışma,
2. Hızlı ve dengeli sermaye birikimi,
3. Dış ödemeler ve dış ticaret dengesi,
4. Dengeli gelir dağılımı,
5. Enflasyonsuz hızlı kalkınma,
6. Bölgelerarası dengeli kalkınma,
7. Özel girişimin getirilmesi,
8. Yabancı sermaye ile işbirliği10.
Atatürk Devletçi bir ekonomiden yana idi. Bunu bir konuşmasında şöyle dile getirmiştir. “Devletçiliğin bizce manası şudur. Fertlerin hususi teşebbüslerini ve faaliyetlerini esas tutmak. Fakat büyük bir milletin bütün ihtiyaçlarını ve birçok şeyin yapılmadığını gözönünde tutarak, memleketin iktisadiyatını devletin eline almak”11.
C- Millî Eğitim
Atatürk’ün eğitime çok önem verdiği çeşitli yerlerde yaptığı konuşmalardan anlaşılmaktadır. O, “Eğer Cumhurbaşkanı olmasaydım Millî Eğitim Bakanı olmak isterdim”12 diyerek bunu dile getirmiştir.
Genç Türkiye Cumhuriyeti çağdaş eğitimle müreffeh olacaktır. Atatürk’ün Millî Eğitimle ilgili ilk icraat, 3 Mart 1924 yılında TBMM’ce kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu olmuştur.
Türkiye Cumhuriyeti’nden önce 1839 Tanzimat Dönemi’nde, Osmanlı saltanatı da öğretim birliğine başlamak istemişse de bunu başaramamış, aksine bu konuda bir ikilik meydana gelmişti. Bu ikilik eğitim ve öğretim birliği açısından birçok zararlı sonuçlar doğurdu. Bir milletin bireyleri ancak bir eğitim görebilir. İki türlü eğitim bir ülkede iki türlü insan yetiştirir. Bu ise, duygu ve düşünce birliği ile dayanışma amaçlarını tamamen yok eder13.
Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun “Türkiye’deki bütün bilim ve öğretim kurumları Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlıdır”,14 şeklindeki ilk maddesiyle bütün öğretim kurumları birleştirilerek Millî Eğitim Bakanlığı’na devredilmiştir.
Bu kanundan sonra eğitimle ilgili diğer bir inkılap ise Harf inkılabı olmuştur. “1 Kasım 1928 yılında TBMM’nin açılış konuşmasını yapan Atatürk “Her vasıtadan evvel büyük Türk Milleti’ne onun bütün emeklerini kısır yapan çorak yol haricinde kolay bir okuma-yazma anahtarı vermek lazımdır. Büyük Türk Milleti cehaletten az emekle kısa yoldan ancak kendi güzel asil diline kolay uyan bir vasıta ile sıyrılabilir”15 diyerek bu inkılapla hedeflenen şeyleri dile getirmiştir.
Atatürk’ün en büyük hedeflerinden birisi de sadece Selçuklu ve Osmanlı tarihi içine sıkışıp kalmış olan Türk tarihini, bu vaziyetten çıkarıp İslâm öncesi Türk tarihinin de araştırılmasını istiyordu. “15 Nisan 1931’de “Türk Tarih Tetkik Cemiyeti”ni kurdurarak bu yolda ilk adımı atmıştır16.
Bugün T.T.K. adını alan bu cemiyet Atatürk’ün istediği çizgide bir birinden güzel çalışmalar yapmış, İslâm öncesi Türk Tarihi üzerine çalışan bilim adamlarının eserlerini yayınlayarak onlara yardımcı olmuştur.”12 Temmuz 1932 yılında Türk Dilini sadeleştirmek üzere Türk Dil Tetkik Cemiyeti kurulmuştur”17.
Bu gün Türk Dil Kurumu olan bu cemiyet çalışmalarına devam etmektedir. Dilimizde bulunan Arapça ve Fransızca kelimeler atılarak dil sadeleştirilmek istenmiş ancak bu dilde bir yozlaşmaya sebep olmuştur. Atılan bu kelimelerin yerini Fransızca, İngilizce kelimeler almıştır. Atatürk’ün hedeflediği Türkçe’nin Bilim dili olması gerçekleştirilememiştir.
D- Millî Devlet
Osmanlı İmparatorluğu kozmopolit bir devletti. 3 kıtaya yayılmış devlet içinde bir çok etnik azınlık ve çeşitli milletler bulunmaktaydı. Bunlar Osmanlı Devleti’nin yüksek hakimiyetini tanımışlar ve bu hakimiyet altında yaşamayı kendilerine şeref addetmişlerdi. Osmanlı padişahları da bu azınlıklara her türlü hakkı, özgürlüğü tanımışlardı. Hatta, bunlardan bazılarına Müslüman olmaları şartıyla devlet yönetiminin en üst kademelere gelme izni verilmişti. Buna karşılık azınlıklarda daima kadirşinas olmuşlardı. Öyle ki Yıldırım Beyazıd’ın 1402 yılında Ankara Savaşı’nı18 kaybedip bunu müteakiben ölmesiyle başlayan ve 11 yıl süren “Fetret Devrinde” Osmanlı Devleti balkanlardaki topraklarını yeni fethetmelerine rağmen kaybetmemişlerdir. 1789 ihtilali ise bütün dünyaya yayılan “milliyetçilik akımı Osmanlı Devleti’ni çok etkilemiştir. Avrupalı devletlerin kışkırtmasıyla Osmanlı Devleti içindeki bütün azınlıklar, özellikle gayri müslim azınlıklar bağımsızlıklarını ilan edip ayrılmışlardır.
İmparatorluğun ve azınlıkların arda kalan bütün sorunları, buhranları Türk Milleti’nin omuzları üzerine kaldı ve Mustafa Kemal Atatürk bu durumu şu şekilde dile getirmektedir. “Efendiler, bu vaziyet karşısında bir tek karar vardı. O da, Hakimiyet-i Milliye’ye müstenid, bilakayduşard müstakil yeni bir Türk Devleti kurmak. İşte, daha İstanbul’dan çıkmadan evvel düşündüğümüz ve Samsun’da Anadolu topraklarına ayak basar basmaz tatbikine başladığımız karar bu karar olmuştur”19.
Görüldüğü gibi Osmanlı Devleti tamamiyle çökmüştür. Buna göre M. K. Paşa, Kurtuluş Savaşı’nı başlatmadan önce kafasında yeni bir sistem oluşturmuştu.
Bu yeni sistem tamamiyle yeni bir devletin kurulmasına yönelikti. Bu sistemin özelliği şöyleydi.
1. Egemenlik kayıtsız şartsız milletindir.
2. Seçim sistemi çoğunluk esasına dayalıdır.
3. Millete ait olan egemenlik sadece ve yalnızca milletin seçtiği TBMM tarafından kullanılacaktır20.
M. Kemal’in en büyük hedefi görüldüğü gibi yeni bir devlet kurmaktır. Bu devletin yönetim şekli cumhuriyet ve bu devlet, Türkiye’de yaşayan Türklere aittir.
Türkiye Cumhuriyeti’nin millileşmesini sağlayan diğer bir konu ise Lozan (Lozaunne) Barış Antlaşması’nın şartlan içinde yer alan Yunanistan’la yapılan nüfus mubadelesidir. Anadolu’nun çeşitli sancaklarında o tarihte yaşayan kesit bir Rum nüfus vardı. Özellikle İç Anadolu Bölgesi’nde bu nüfus % 22’ye ulaşmaktaydı.
30 Ocak 1923 tarihli nüfus mübadelesine ilişkin sözleşme ve protokolün 23 Ağustos 192321’te TBMM tarafından onaylanıp yürürlüğe girmesinden sonra başlayan Türk ve Rum nüfus değişimi, o tarihlerde hemen hemen tamamlanmış bulunuyordu.
Bu süre içerisinde, 4 Ağustos 1924 tarihine kadar Türkiye’ye Yunanistan’dan 324.396 Müslüman göçmen gelmiş, Türkiye’den Yunanistan’a 52.144 Rum gitmiştir. Giden Rumlar’ın yerlerine gelen Türk nüfus yerleştirilmiştir. Bu, Cumhuriyet’in Türk Milleti’ne bir armağanıdır. Bunun önemini taktir etmek lazımdır. Mübadele Anadolu’nun Türkleştirilmesi olmuştur22.
E- Tam Bağımsızlık
Mustafa Kemal’in ulusal Kurtuluş Savaşı sırasında “Tam bağımsızlık” üzerinde ısrar etmesi kadar doğal bir şey olamazdı. Çünkü, o, yabancıların hegomanyasından tümden kurtulmayı Osmanlı İmparatorluğu zamanında zorla kabul ettirilen, devletin egemenliği ile bağdaşmaz nitelikteki kısıtlamalardan ülkeyi arındırmayı amaçlıyordu.
Bilindiği gibi “Manda” ve “himaye” konusu cumhuriyet tarihinde sert tartışmalara sebep olmuştur. Erzurum Kongresi’nde bu konular tartışılmış “Manda ve himaye kabul olunamaz” şeklinde bir madde kabul edilmiştir. Ancak konu önemine binaen Sivas Kongresi’nde tekrar tartışılmış ve reddedilmiştir.
“İşgalci devletlere karşı bağımsızlık mücadelesi verilirken, özellikle BMM’de dış politika ve Sovyetler ile ilişkiler konuları görüşülürken M. Kemal’in ve öteki konuşmacıların en fazla kullandıkları kelimeler arasında emperyalizm bulunuyordu. I. Dünya Savaşı’ndan sonra Batılı devletlerin Türkiye’ye karşı emperyalizmin her türlü tanımına göre emperyalist bir harekete girişmiş olduklarına şüphe yoktur. Bu durum karşısında Anadolu hareketini yönetenler için, aynı düşmanlara karşı savaşmakta olan Sovyet Rusya ile işbirliği yapmak ve bu devletin yardımını istemekten başka çare kalmamıştır23. Ancak Mustafa Kemal Paşa, Rusya ile olan ilişkileri iki devlet arasındaki ilişkiler nasıl olması gerekiyorsa o şekilde kurmuş ve geliştirmiştir.
Sivas Kongresi’nde manda konusu tartışılırken bu konuyu savunanlardan biri olan Refet Bey şöyle diyordu: “Bizim Amerikan güdümünü yeğ tutmaktan amacımızı bütün toplumları tutsak kılan, yürekleri, inançları söndüren İngiliz güdümünden kurtulmak, yumuşak ve ulusların inançlarına saygı gösteren Amerika’yı kabul etmektir”24.
Manda ve Himaye’ye taraf olanların haklı bir tezi vardı. Şöyle ki Kurtuluş Savaşı kazanılsa bile bu basandan sonra durum ne olacak idi?
Ekonomik, siyasal ve sosyal yıkıntıların altından nasıl kalkılacaktı? Ulu Önder Atatürk Millî Mücadele önderlerinde meydana gelen bu ümitsizliği şu sözleriyle kaldırmıştır.
“Tarih bir milletin nelere istidadı olduğunu gösteren en doğru kılavuzdur. .. Bizim yolumuzu çizen içinde yaşadığımız yurt, bağrından çıktığımız Türk Milleti ve bir de milletler tarihinin bin bir facia ve ıstırap kaydeden yapraklarından çıkardığımız neticelerdir”25.
F- Millî Birlik ve Beraberlik
Osmanlı İmparatorluğu’nda yaşayan azınlıkları devlet içinde tutmak için genellikle Türk Milleti tabiri kullanılmaz, buna karşılık Osmanlı, tebasından söz edilirdi. Buna gerekçe ise Osmanlı Devleti’nin parçalanmasını özlemektir. Ancak bunda başarılı olunamamıştır. Atatürk bu korkunç durumdan Türk Milleti’ni kurtararak Türk olduğunu her seferinde dile getirmiştir. “Ne Mutlu Türküm Diyene” diyerek Türklüğüyle gurur duyduğunu milletimize göstermiş, halkımızın belleğine Türk sözcüğünü yerleştirmiştir. Millî birlik ve beraberlik Atatürk Cumhuriyeti’nin vazgeçilmez unsurlarından birisidir. Zira o, bu konunun önemini şöyle dile getirmiştir. “Bu günkü Türk Milleti siyasi ve içtimai camiası içinde kendilerine kurtluk fikri, Çerkezlik fikri ve hatta Lazlık fikri veya Boşnaklık fikri propaganda edilmek istenmiş, vatandaş ve Milletdaşlarımız vardır. Fakat nazırın istibdat devirleri mahsulü olan bu yanlış tevsimler (adlandırmalar) birkaç düşman aleti, mürteci beyinsizden maada hiçbir millet ferdi üzerinde teellümden (Kederlenme, eseflenme) başka bir tesir hasıl etmemiştir. Çünkü bu millet efradı da, umum Türk camiası gibi aynı müşterek maziye, tarihe ve ahlaka, hukuka sahip bulunuyorlar26.
Hiç kimse bu topraklar üzerinde yaşayan Laz, Kürt, Kafkas kökenli vatandaşlarımız zorla Türk olduklarını söylemeleri istenmemektedir. Ancak bu kardeşlerimiz tarih, dil, din birliğinin sonucu olarak kendilerini Türk veya Türklüğün bir kolu olarak görmektedirler. Zaten Atatürk Milliyetçiliği de renge, ırka, kafatasçılığa ve kana dayandırılmamıştır.
O Türk Milleti’nin milliyetçilik anlayışını şöyle dile getirmektedir.
“Millet, dil, kültür ve mefkure birliği ile birbirine bağlı vatandaşların teşkil ettiği bir siyasi ve içtimai hedeftir” Türk milliyetçiliğinin başlangıçtaki hedefi Türk Milleti’nin tam bağımsızlığını kazanmasıydı27. Türk milliyetçiliği esasında terbiyeci ve insaniyetçidir. Bütün söylemlerinde milletimizin mümeyyiz, vasıflarını görmek mümkündür. Erol Güngör’ün deyimiyle insanlığın evrensel doğrularına Türk Milleti kadar katkıda bulunmuş, geliştirmiş başka bir milletten söz etmek mümkün değildir. Yine ona göre; “Dünyada Türkler kadar eski bir tarihe sahip olan pek az millet gösterilebilir. Bu kadar uzun bir macerası olan bir millet hala yaşadığına göre ve yakın zamana kadar dünyanın en büyük imparatorluğunu yaşattığına göre her şeyden önce eşi az görülür bir hayat gücüne sahip demektir”28.
Hasılı Cumhuriyet millî birlik ve beraberliğimizi sağlamıştır. Bu birlik ve beraberlik kendimize olan güvenimizi artırmış, yarınlara daha güvenle bakmamızı sağlamıştır.
G- Lâik Bir Devlet
Lâiklik 75 yıllık cumhuriyet tarihimizde sürekli tartışılan bir konu olmuştur. Bunun sebebi bir siyasi araç olarak kullanılması ve Atatürk’ün lâiklikten ne anlatmak istediğinin iyi anlaşılmamasıdır.
Atatürk’e göre lâiklik dinsizlik manasına gelmediği gibi dinin devlet üzerinde otorite kurması anlamına da gelmez.
Türk tarihinde büyük Selçuklu Devleti sultanları ile Abbasi halifeleri arasındaki ilişkiler Atatürk’ün anlatmak istediğine güzel bir örnektir. Buna göre “Sünni İslâm Aleminin dini reisi olarak kalan halife siyasi bakımdan, Selçuklu Devleti’nin vasalı durumundadır. Mamafih dini reis olarak Selçuklu hükümdarları ona hürmet ve tazimde kusur etmemişler ve bastırdıkları paralarda önce onun adını zikretmişlerdir. Böylece Halife’nin dini reis olarak kalması ve dünyevi selahiyetleri Selçuklu hükümdarına devredilmesi, yalnız Türk tarihi bakımından değil, İslâm tarihi bakımından da çok mühim bir hadisedir: İslâm tarihinde ilk defa din ve dünya işleri halifenin tevcih ettiği, “Sultan” unvanına sahip hükümdar tarafından yürütülmüştür”29.
Osmanlı Devleti zamanında azınlıklara verilen sınırsız özgürlük ve gösterilen hoşgörü en az Halife-Sultan münasebeti kadar önemli bir hadisedir.
Halifelik Osmanlı hanedanına geçtikten sonra sadece dini bir unvan olarak kullanılmıştır. II. Abdulhamid (1876-1909) dünya Müslümanlarının birliğini sağlamak için siyasi arenada halifeliği kullanmak istemiş, kısmen muvaffak olmasına rağmen genel manada bir başarı sağlayamamıştır.
Atatürk’ün halifelik ile ilgili görüşler şu şekilde idi: “Halife ve halife makamının hakikatte ne dinen, ne de siyaseten hiçbir mana ve hikmeti mevcudiyeti yoktur. Türkiye Cumhuriyeti safsatalarla mevcudiyetini, istiklâlini tehlikeye maruz bırakamaz. Halife makamı bizce en nihayet tarihi hatıra olmaktan fazla bir ehemmiyete haiz olamaz…”30
Atatürk, halifeliğin kaldırılmasına karşı çıkanların aslında bu makamdan çıkarı olan kişiler olduğunu biliyordu. Bu ve buna benzer bir çok kurum kaldırılarak bu mufsit kişilerin emellerine ulaşmaları engellenmiştir. Bunun en güzel örneği 13 Şubat 1925 tarihli Şeyh Said isyanıdır. Din elden gidiyor yaygarasıyla ortaya çıkan bedbin insanların neler yapabileceklerini göstermiştir.
Türkiye’yi lâikleştiren yasaların bir çoğu 3 Mart 1924 yılında yapılmıştır. Böylece genç cumhuriyetin ideallerinin önü açılmıştır. Zira Mustafa Kemal Atatürk 10. Yıl Nutku’nda bunu şöyle anlatmaktadır.
“Az zamanda çok ve büyük işler başardık… Fakat, yaptıklarımızı asla kafi görmeyeceğiz. Çünkü, daha çok ve daha büyük işler yapmak mecburiyetinde ve azmindeyiz. Yurdumuzu dünyanın en mamur ve en medeni memleketleri seviyesine çıkaracağız. Milletimizi en geniş refah vasıta ve kaynaklarına sahip kılacağız. Millî kültürümüzü muasır medeniyet seviyesinin üstüne çıkaracağız…
… Daha az zamanda, daha büyük işler başaracağız. Bundan da muvaffak olacağımıza şüphem yoktur. Çünkü, Türk Milleti’nin karakteri yüksektir. Türk Milleti çalışkandır. Türk Milleti zekidir. Çünkü, Türk Milleti birlik ve beraberlikte güçlükleri yenmesini bilmiştir ve çünkü, Türk Milleti’nin yürümekte olduğu terakki ve medeniyet yolunda elinde ve kafasında tuttuğu meşale müsbet ilimdir.”
10 yıl konuşması, Ata söylev ve demeçleri, Cilt 2, 2. Bas. S. 275-7631
H- Uygar ve Çağdaş Bir Devlet
Özellikle medeniyet sözüyle kastedilmek istenen şey nedir? Medeniyetlerin birbirlerinden üstün yanları var mıdır? Çağdaşlık nasıl olur? Hukukta ulaşılan en son nokta nedir? Gibi bir takım sorulara verilecek cevaplar bu konuyu daha iyi anlamamızı sağlayacaktır.
Bilindiği gibi “medeniyet dar anlamıyla şehirliliği şehirleşmeyi geniş anlamda da yerleşik hayata geçmeyi ifade etmektedir. Bedevilikten kurtulmayı ifade edememektedir. Binaenaleyh, bedevi veya konar göçerlik nedeni olmaları yahut medeniyet vücuda getirmeleri mümkün değildir”32.
“Türk Dil Kurumu tarafından vaktiyle uygarlık kavramıyla karşılanan bu kelimenin Batı dillerindeki karşılığında civilization dır”33.
Medeniyetler birbirlerinin üzerlerine inşa olunmaktadır. Şöyle ki, 16 yy’ dan itibaren teşekkül etmeye başlayan Batı medeniyetinin ayaklarından birinin “Eski Yunan” birinin “Eski Roma” olduğunu söylemek mümkündür.
Çöküş her medeniyetin önüne geçilemez alın yazısıdır. Çökmüş bir medeniyetin üzerine ısrar etmek akıl karı değildir. Bu temel sebeplerinden biri şudur. Her medeniyet insanlığın büyük değerlerinden biri veya bir kaçını gerçekleştiriyor. Yunan – Estetiği, Roma – Hukuku, Sami – Dini, Çin -faydalıyı, Hint – Hayal ve tasavvuru, İslâm mimari ve tezkinatı, Batı – İlmi, şüphesiz her değerin bir gelişme sının vardır. Oraya varılınca görev tamamlanmış olur. Hiçbir medeniyet her alanda başkasından daha ileri gittiğini iddia edemez. Hem Osmanlı hem de Türkiye Cumhuriyeti’nde Garblılaşma, batılılaşma, çağdaşlaşma gündemden indirilememiştir. Osmanlı aydını için de bu tartışmalar tanzimattan I. Dünya Savaşı’na kadar devam etmiştir.
Özellikle Tanzimat’tan sonra Osmanlı aydını halkından, tarihinden, kültüründen ayrıldığı ölçüde batılı ve çağdaş sayılmıştır.
Osmanlı paşalarının bir çoğu çağdaşlaşmayı Avrupalı gibi yemek, içmek, giyinmek ve eğlenmek olarak kabul etmiştir. Fransızca konuşmak Osmanlı aydınının en mümeyyiz vasfıdır. Hatta “Abdullah Cevdet ve çevresine göre Türk Milleti’ni medenileştirmek için Avrupa’dan damızlık erkek getirmek lazımdır34.
Bütün bu örnekler gözönünde tutulduğu vakit, Osmanlı Devleti’nde batılılaşma hareketinin hiçbir zaman köklü ve sistemli olmadığını, yüzeysel kaldığını görürüz.
Batılılaşmanın bilinçli ve kapsamlı bir biçimde ülkeye getirilmesi ve yaygınlaştırılması Cumhuriyet Dönemi’nde Atatürk tarafından başlatılmıştır35. Zira bütün inkılâplar garblılaşmaya yöneliktir. Mustafa Kemal Paşa bu amacı şöyle ifade etmektedir.
“Memleketimizi asrileştirmek istiyoruz. Bütün mesaimizi Türkiye’de asri binaenaleyh garbi bir hükümet vücuda getirmektir. Medeniyete girmek aruz edipte garba teveccüh etmemiş millet hangisidir36.
Kurtuluş Savaşı’nın Batılı devletlere karşı yapılmasına rağmen savaş sonrası çok hızlı bir şekilde bu devletlerle sıkı siyasi ve kültürel ilişkilere girmiştir.
Bu devletlerin II. Dünya Savaşı sonrasında kurdukları örgütlere (Avrupa Konseyi, OECD, Ortak Pazar, NATO vd.) girmek Türkiye’nin dış politika amaçlan arasında yer almıştır.
I- Hukuk Devleti
“Atatürk’ün Devlet Politikasında politik yapımızda yaptığı devrimler, yani Cumhuriyet,- milliyetçilik ve lâiklik köklü örfümüze dayalı olduğu için yumuşak devrimlerdir. Yani bir şeyi kökünden değiştirmemiş, yerine yenisini getirmemiştir. Toplumda var olan eğilimler, geliştirilmiş, düzenlenmiş, biçimlendirilmiştir. Buna karşılık Atatürk’ün toplum yapımıza dönük devrimleri hiç de böyle değildir. Bu devrimler tam anlamı ile radikal tam anlamı ile kaya gibi sert devrimlerdir.
Şimdi bunlardan bir kaçı üzerinde duralım. Cumhuriyet Döneminde toplumsal yapımızda yapılan devrimlerin ilki hukuk alanında yapılanlarıdır. Atatürk 1 Mart 1924 tarihli bir söylevinde bu konunun önemini şöyle dile getirmiştir. “Önemli olan sorun hukuk anlayışını, kanunları, adalet örgütünü, toplumsal yaşayışın uyması gereken çağ koşullarıyla uyuşmazlık içinde olan ilkelerden kurtarma sorunudur. Aile hukukunda medeni hukukta izlenecek yol ancak Batı uygarlığının hukuksal yönü olabilir”37.
İki yıllık bir çalışmadan sonra 17 Şubat 1926 yılında İsviçre medeni hukuku kabul edilmiştir. İsviçre medeni hukuku Türkiye’de kabul edilişinden önce Japonya’da Türkiye’de kabul edildikten sonra da Çin’de uygulanan medeni hukukun temeli olmuştur.
Medeni kanunla birlikte, bütün Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları kanun önünde eşit sayılmıştır. İtibar ifade eden bütün şan ve şöhret ifade eden bütün unvanlar kaldırılmıştır.
Cumhuriyetle gelen diğer bir yenilikte kadınlara verilen seçme ve seçilme haklarıdır38. Bu konuda İslâm tarihine baktığımızda 6. yy Arap kadını genellikle hak subjesi değil hak objesi idi. Nitekim, cahiliye çağı denilen İslâm öncesi, çağdaş kadın evlenirken velisi tarafından satılmakta veya bundan dolayı satın alanın yani kocasının mamelikinden sayılmakta ve oğulları üvey anneleri ile evlenmekte idiler39.
İslamiyet’le birlikte Arap kadını bu onur kırıcı durumdan kurtarılmıştı. O devirde dünyanın diğer bölgelerinde de kadınların durumu fazla farklı değildi. İslâm’ı kabul eden toplumlarda kadınlar, İslâm’ın getirdiği haklardan yararlandılar. Ancak daha sonraki devirlerde İslâm kadınları yeniden eski hallerine dönüp, kendilerine tanınan hakların çoğunu kaybettiler.
“1926 yılında Medeni Kanun’un kabulü ile ve 5 Aralık 1934 kadınlara siyasal hakların tanınmasıyla, Atatürk’te tarihin en büyük devrimlerinden birini gerçekleştirmiştir”. Cumhuriyetle birlikte kadın nüfusun eğitim seviyesi hızla yükselmiş bilim, teknokrasi, bürokrasi, eğitim, öğretim ve ticaret alanındaki faaliyetleri göz ardı edilemeyecek güzellikte bir seviyeye gelmiştir. Bütün bu haklara rağmen cumhuriyet kadını hala kendisine verilen haklardan bihaberdirler.
Toplumun çeşitli katmanlarındaki kadınlar arasında bu hakların kullanılması konusundaki uçurumlar devam etmektedir.
Sonuç
Atatürk Cumhuriyet’in hayat damarları olan inkılâpları ilan ettiğinde bütün bu yenilikleri Türk halkına ithaf etmişti. O, hiçbir zaman yapılan yenilikleri tek başına gerçekleştirdiğini iddia etmemiştir. Bunun tam tersini dile getirerek şöyle demiştir. “… Türk Milleti’nin son senelerde gösterdiği harikaların hakiki sahibi kendisidir. Sizsiniz. Milletimizde bu istidat ve tekamül mevcut olmasaydı, onu yaratmağa hiçbir kuvvet ve kudret kafi gelmezdi… Bizim ilham kaynağımız doğrudan doğruya Türk Milleti’nin vicdanı olmuştur.”
Yine Mustafa Kemal Atatürk “Napolyon zaferleri” sözünü andıran “Atatürk Zaferleri” denmesinden hoşlanmazdı. Atatürk inkılâpları sözünü reddeder, Türk İnkılâbı sözünün kullanılmasını ısrarla isterdi. Bütün başarıları millete mâl etmekten zevk duyardı. Türk Halkı ona minnettardır. İstiklâl davamızı başlatması, kongreleri gerçekleştirmesi, Sakarya, Büyük Taarruz gibi savaşlar hasılı Cumhuriyet ve inkılâplar ona şükran duymamıza en büyük sebeplerdir. Zira onun kadrini ve kıymetini Türk Halkı bilmemiştir. İçimizde bulunan ve Müslüman olduğunu söyleyenler Hindistan İslâm Birliği başkanı Muhammed Ali Cinnah’ın onun hakkında söylediği şu sözlere dikkat etmelidir. “Atatürk çağdaş İslâm dünyasının en büyük Müslümanıdır.” Atatürk’ün ölümü üzerine yine Cinnah şöyle diyordu. “O, bütün dünya için özellikle Müslümanlar için bir örnekti… Atatürk’ün şahsında yalnız Müslümanlar değil, bütün dünya tarih boyunca yaşamış en büyük insanlardan birini kaybetmiştir.”
Bugün Türkiye Cumhuriyeti’nde Atatürk ve onun ilkeleri siyasi malzeme olarak kullanılmaktadır. Bu ona yapılan en büyük kötülüktür. Bu duruma bir son verilmediği sürece Atatürk’ün anlaşılması ve halkın kalbindeki gerçek yerini bulmasının mümkünatı yoktur.
Sadece lafla Atatürkçü olunamaz. Zira Celal Bayar Atatürk ve Atatürkçülüğü şöyle tarif etmektedir; “Benim gözümde hiçbir tarife sığmayan Atatürk’ü değil de Atatürkçülüğü üç buçuk tarif etmek gerekiyorsa, belki şöyle söylenebilir: Tabiat kanunlarına aykırı düşmeyen insanın hayranı, yararına olan bütün fikir ve olaylar üstünde Atatürk metodu ile yani bilim deney ve akıl çizgileri içinde düşünmek Atatürkçülük’tür.
Gerçek Atatürkçülüğü anlatacak olanlar Türk aydınlandır. Fakat, bugün Türk aydınının içinde bulunduğu durum geleneksel özelliklerinden farklı değildir. Yani, halkı küçük görme sürekli boş bir tartışma ve kavgadır. İş yine Türk gençliğine düşmektedir. Türk gençliği Atatürkçülüğü yaşatmıştır. Yaşatmaktadır ve yaşatacaktır.





Blog > Ansiklopedi > Soru / Cevap > Cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir?

  • Benzer Yazılar
  • Bildiri
  • Açıklama
  • Anahtar Kelimeler

Cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? ile Alakalı

  • ATATÜRKÇÜLÜĞÜN NİTELİKLERİ
  • Sayfa İçeriği:ATATÜRKÇÜLÜĞÜN NİTELİKLERİYorumlar (169)ATATÜRKÇÜLÜĞÜN NİTELİKLERİ Atatürkçülük, Türk milletinin ihtiyaçlarından doğan, toplum hayatına yön veren gerçekçi ve..
  • ATATÜRKÜN ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK İLKESİ
  • ATATÜRKÜN ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK İLKESİ ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK “Özgürlük ve bağımsızlık benim karakterimdir” diyen Atatürk, yeni..
  • ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ
  • Sayfa İçeriği:ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİYorumlar (169)ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE SİSTEMİ Türk milletinin bugün ve gelecekte tam bağımsızlığa, huzur ve..
  • 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
  • Sayfa İçeriği:29 Ekim Cumhuriyet BayramıYorumlar (169)29 Ekim Cumhuriyet Bayramı Cumhuriyet Bayramı, 29 Ekim 1923′te Türkiye Büyük..
  • Cumhuriyetçilik
  • Özelliklerine kısaca değindiğimiz cumhuriyet adlı yönetim biçiminin yönetime egemen kılınmasını; devlet iktidarının ve yönetiminin kişilerin,..
  • Cumhuriyet Şiirleri
  • Cumhuriyet Şiirleri CUMHURİYET SEVİNCİ Cumhuriyet sevinci Pırıldıyor gözümde, Coşuyorum durmadan Bir tebessüm yüzümde. Süslendi güzel güzel Dört bir taraf canlandı, Yalnızca ben değilim Herkes..
  • Ülkemizde Cumhuriyetin Kuruluşu
  • Osmanlı İmparatorluğu’nda, ikinci Meşrutiyetin ilanından altı yıl sonra Birinci Dünya Savaşı başladı. 1914′te başlayan Birinci..
  • 29 Ekimin Cumhuriyet Bayramı kabul edilmesi
  • Sayfa İçeriği:29 Ekimin Cumhuriyet Bayramı kabul edilmesiYorumlar (169)29 Ekimin Cumhuriyet Bayramı kabul edilmesi Mustafa Kemal Atatürk 29..
  • ATATÜRK’ÜN DÜŞÜNCE SİSTEMİNİ OLUŞTURMASINA NEDEN OLAN ETKENLER
  • Sayfa İçeriği:ATATÜRK’ÜN DÜŞÜNCE SİSTEMİNİ OLUŞTURMASINA NEDEN OLAN ETKENLERYorumlar (169)ATATÜRK’ÜN DÜŞÜNCE SİSTEMİNİ OLUŞTURMASINA NEDEN OLAN ETKENLER Atatürkçü..
  • Cumhuriyet Niçin Kuruldu ? – Cumhuriyet Nerede Kuruldu ?
  • Sayfa İçeriği:Cumhuriyetin ilan edilmesinin nedenleri şunlardı:Cumhuriyetin İlanıYorumlar (169)Cumhuriyetin ilan edilmesinin nedenleri şunlardı: 1.   Milli egemenliğinin gerçekleşmesine..
Yapacağınız yorum Cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? ile ilgili değil ise iletişim formunu kullanarak email gönderebilirsiniz.
Cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? sayfasında ve diğer sayfalarda gördüğünüz yorumların hepsi yorumları yazanların kendilerinin görüşleridir. Kullanıcı yorumlarından turkax.com veya bağlı bulunduğu şirket sorumlu tutulamaz.
Sitede bulunan herhangi birşey ile ilgili sorununuz var ise,bunların kaldırılmasını istiyorsanız veya Cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? ile ilgili başka bir sorununuz var ise lütfen bize iletişimsayfası aracılığı ile ulaşın.
Cumhurİyet Öncesİ ve sonrasi yÖnetİm Şeklİnde yapilan yenİlİkler,kiyafet .. eğtimde yapılan yenilikler nelerdir, cumhuriyetten önce ve sonra kısaca,. 12 eki 2009. cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? ile ilgili popüler etiketler: cumhuriyet oncesi ve sonrasi, ülkemiz açısından. 22 eki 2009. t.c. kimlik numarasından adres bulma, tc kimlik no (81874); cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir?. cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? cumhuriyet öncesi ve sonrası hakkında. cumhuriyet'in getirdikleri; ulu önder mustafa kemal .

cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? cumhuriyet oncesi, cumhuriyet oncesi turkiye, cumhuriyet oncesi ve sonrasi donemi,. cumhurİyet'İn getİrdİklerİ a- yönetim Şekli cumhuriyet cumhuriyet; devlet reisi, millet veya millet meclisleri tarafından muayyen müddet için seçilen. 7 kas 2009. etiketler : 0 cumhuriyet öncesi ve cumhuriyet sonrası yapılan yenilikler. cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nedir,. cumhuriyet Öncesi yapılanlar konusunu maxihayat.net kalitesi İle görüntülemektesiniz;Özet=>cumhuryet Öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir?. cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir kısaca bilgilendirirmisiniz?? bu soru 9 ay, 19 gün önce idil tarafından soruldu. 15 mar 2010. cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikleri anlayabilmek için .. cumhuriyet nedir? cumhuriyet, başta devlet başkanı olmak üzere, .
Cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? ile ilgili popüler etiketler: cumhuriyet oncesi ve sonrasi, ülkemiz açısından cumhuriyet yönetimi öncesi ile sonrası dönemler arasındaki farklılıklar, atatürkün cumhuriyetten sonra yaptığı yenilikler, cumhuriyetin öncesi ve sonrası, cumhuriyetten sonra yapılan yenilikler

Anahtar Kelimeler: atatürkün cumhuriyet sonrası yaptığı yenilikler, cumhuriyet sonrası yenilikler, cumhuriyet yönetimi öncesi ile sonrası dönemler arasındaki farklılıklar, atatürk ün cumhuriyetten sonra yaptığı yenilikler, cumhuriyetin kuruluşundan önceki olaylar, cumhuriyetten öncesi ve sonrası, atatürk inkılaplarının öncesi ve sonrası, cumhuriyetin öncesi ve sonrası arasındaki farklar, cumhuriyetin ilanından sonra yapılan yenilikler nelerdir, cumhuriyet yönetimi ile diğer yönetim şekilleri arasında ne gibi farklılıklar vardır, cumhuriyetin ilanı öncesi ve sonrası, cumhuriyet sonrası yapılan yenilikler, cumhuriyetten önce neler vardı, cumhuriyet sonrası, cumhuriyetin yaptığı yenilikler, cumhuriyetten önce ve sonra yapılan yenilikler, cumhuriyetin ilanından sonra eğitim ve öğretim alanında yapılan yenilikler, ülkemiz açısından cumhuriyet yönetimi öncesi ve sonrası dönemler arasındaki farklılıklar, cumhuriyet öncesi ve sonrası yenilikler, cumhuriyetin ilanından sonra yapılan en önemli yenilik nedir, cumhuriyetin ulusumuza kazandırdıkları, cumhuriyet kurulmadan önce devletimizin adı neydi, cumhuriyet ilanından sonra yapılan yenilikler, inkilaplar öncesi ve sonrasi, cumhuriyetle gelen yenilikler, atatürk ün cumhuriyet sonrası yaptığı yenilikler, cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir, cumhuriyetçilik öncesi ve sonrası, cumhuriyet yönetimi öncesi ve sonrası dönemler arasındaki farklılıklar, cumhuriyetten önceki kıyafetler, atatürk yurdumuz ve ulusumuzun çağdaşlaşması için hangi yenilikleri yapmıştır, cumhuriyetin yenilikleri nelerdir, cumhuriyet öncesi kılık kıyafet, cumhuriyet öncesi ve sonrası dönemi, atatürkün kıyafet alanındaki yenilikleri, cumhuriyetin öncesi, cumhurıyetin yurdumuza kazandırdıkları, cumhuriyetten sonra, cumhuriyet öncesi ve sonrası dönemler arasındaki farklılıklar, atatürkün yaptıgı yeniliklerin resimleri, atatürkün cumhuriyetin ilanından sonra yaptığı yenilikler, cumhuriyetten sonra yapılan yenilikler nelerdir, cumhuriyet ilan edildikten sonra yapılan yenilikler, atatürkün cumhuriyet öncesi yaptığı yenilikler, cumhuriyetten sonra hangi yenilikler yapıldı

{ 169 comments… read them below or add one }

1 ayşe 26 Ekim 2009 - 18:53:33, 18:53

bu ne ya ben kısa istiom………………

Cevapla

2 büşra 01 Kasım 2009 - 12:27:39, 12:27

bende kısa istiyom

Cevapla

3 murat 07 Kasım 2009 - 18:26:40, 18:26

hayır en kısa ben istiyorum ::D

4 ayça 05 Nisan 2010 - 10:18:20, 10:18

bune be bu kadarını yazamayız hemde biz cumhuriyet sonrasını diyoruz

5 pelin 27 Ekim 2009 - 17:58:40, 17:58

bu ne ya hep uzun uzun hiç biyerde bulumıyorumm

Cevapla

6 selen 01 Kasım 2009 - 14:58:09, 14:58

çok ii ve net anllatıyolarrrr:)

Cevapla

7 Hasan 27 Ekim 2009 - 20:20:45, 20:20

KIsa ve Öz Açıklasaydınız yaaa

Cevapla

8 elif 28 Ekim 2009 - 08:51:44, 08:51

ufffff çok uzun

Cevapla

9 elif 28 Ekim 2009 - 08:52:22, 08:52

nasıl yazcam ben bunu

Cevapla

10 elif 28 Ekim 2009 - 08:53:15, 08:53

keşke kısa olsaydı yaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Cevapla

11 elif 28 Ekim 2009 - 08:54:23, 08:54

bide küçük küçük yasmışlar……..

Cevapla

12 ela 02 Kasım 2009 - 18:21:24, 18:21

evet yavrum yaz

Cevapla

13 tuba 03 Kasım 2009 - 09:23:21, 09:23

ya öğretmenimiz ödev verdi çok uzun olmuş

14 kemal 28 Ekim 2009 - 13:59:31, 13:59

yaaa çok uzun

Cevapla

15 ela 02 Kasım 2009 - 18:19:52, 18:19

ben oretmen im

Cevapla

16 gülşah 29 Ekim 2009 - 12:28:13, 12:28

ya bune ya bukadarda uzun olmazki yaaaaaaaaaaaa

Cevapla

17 buket 29 Ekim 2009 - 14:50:58, 14:50

güzeldi cevap yazın he öldürürüm

Cevapla

18 buket 29 Ekim 2009 - 14:51:32, 14:51

güzel sence

Cevapla

19 ensar 29 Ekim 2009 - 15:41:08, 15:41

siz öğrenci değilmisniz yazcaksınız eşşekgibi:D:D

Cevapla

20 yunus 02 Kasım 2009 - 17:14:58, 17:14

offffffffffffffff be çok uzun

Cevapla

21 cemre 29 Ekim 2009 - 22:11:38, 22:11

ya öğretmen bize bi ödev veriyo tonlarca bi de bu ödevi verdi dediki kitaptan veya internettenbulmayın dedi ama ben ne yapıyım aklıma birşey gelmiyo .bizim öğretmen çok gıcık gıcık ediyo beni bide büssürü öğretmen değiştirdik ama bu öğretmeni çok seviyorum.ama çok ödev veriyo.adı NAGİHAN ERGENE ama nasıl yazıcam ben bi öğrenciyim daha 4 gidiyorum yaaaaaaaaa:(:(:(:):):):):):):):):):):)

Cevapla

22 alev 02 Kasım 2009 - 18:12:36, 18:12

sen hanği okula gidiyosun

Cevapla

23 ayça 05 Nisan 2010 - 10:20:59, 10:20

bence halifeliğin kaldırılması demokrasi

Cevapla

24 serra 30 Ekim 2009 - 12:53:44, 12:53

bune beeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ne kadar uzunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

Cevapla

25 alev 02 Kasım 2009 - 18:13:42, 18:13

ooooooooooo
zaman yazma

Cevapla

26 mustafa 30 Ekim 2009 - 14:55:30, 14:55

yaw bune a dan z ya kdr var bn nası yaz lan yarısını bile yazmam

Cevapla

27 sena 31 Ekim 2009 - 20:01:55, 20:01

bu çok uzun kısa ve öz istiyoruz siz uzun gösteriyosunuz.

Cevapla

28 alev 02 Kasım 2009 - 18:09:16, 18:09

ozaman cık bu sıteden

Cevapla

29 büşra 01 Kasım 2009 - 12:26:17, 12:26

ben 3 gidiyom puh böyle kadera <3<3<3<3<3<3<3

Cevapla

30 meryem 01 Kasım 2009 - 15:38:58, 15:38

ooooooffffffffffffff çççççççççççoooooooookkk uzun bheeee daha kısası yhokmu bunun? bu böyle olmii yha hu

Cevapla

31 bahattin işcen 02 Kasım 2009 - 07:56:21, 07:56

ben nazlı çok güzel ama çok uzun zorla özet çıkardım

Cevapla

32 sevda 02 Kasım 2009 - 12:12:51, 12:12

biraz daha kısa yapsanız canınız mı çıkar

Cevapla

33 alev 02 Kasım 2009 - 18:10:57, 18:10

ben yazdım bile

Cevapla

34 hakan 03 Kasım 2009 - 17:22:34, 17:22

atma be hiçkimse yazamaz

35 maraz 02 Kasım 2009 - 16:08:39, 16:08

çooooook kısaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tersi anlarsını tufi

Cevapla

36 nazlı berna 02 Kasım 2009 - 17:16:51, 17:16

siz kendinize bakın

Cevapla

37 orçun bayır 02 Kasım 2009 - 18:21:38, 18:21

cok uzunya büne böyle naptınız ya azcık yassam annem kızaca sisin gibilere kahretsin

Cevapla

38 ali 02 Kasım 2009 - 21:32:09, 21:32

bu ne be

Cevapla

39 tuba 03 Kasım 2009 - 09:25:47, 09:25

ya çok uzun olmuş öğretmenimiz ödev verdi yaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Cevapla

40 ebru 03 Kasım 2009 - 09:29:36, 09:29

ya çok kısa ya biraz daha uzunu yokmuydu

Cevapla

41 ebru 03 Kasım 2009 - 09:30:49, 09:30

ya çok kısa ya biraz daha uzunu yokmuydu anlarsınız ya

Cevapla

42 serpil 03 Kasım 2009 - 18:56:30, 18:56

bu ne ya bu roman mı nasılll yazcazzzzzz……

Cevapla

43 ahmet açun 03 Kasım 2009 - 19:51:20, 19:51

çok kötü

Cevapla

44 MaD GuRuR 03 Kasım 2009 - 21:14:15, 21:14

Arkadaşlar bedduha okumayın çocuğa nabalım yazıcaz Xd

Cevapla

45 taner 04 Kasım 2009 - 19:02:52, 19:02

yazma be çıktı iyi gelir

Cevapla

46 MaD GuRuR 03 Kasım 2009 - 21:16:38, 21:16

Wallla uzunmuş ben 2.5 saatte dinlene dinlene toplam full bitik öğretmen bunada iyi vermesse waw dicem xd

Cevapla

47 taner 04 Kasım 2009 - 19:01:38, 19:01

yuhhhh be
azda yazsaydınız

Cevapla

48 taner 04 Kasım 2009 - 19:03:20, 19:03

çıktı iyi gelirrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Cevapla

49 hasanbasri 04 Kasım 2009 - 19:54:45, 19:54

ya uffffff valla bu kadar yazı yazmak çok zor

Cevapla

50 ebru 04 Kasım 2009 - 20:21:04, 20:21

dicek laf bulamıom

Cevapla

51 defne 05 Kasım 2009 - 18:00:00, 18:00

bu ne yhaaa bu kadr uzun bişimi yazlr ben bunu 8 günde anca yazarm bunu kısaltıp öz hala getirseler daha iyi olur bnceee

Cevapla

52 nejdet_aşk_melek 05 Kasım 2009 - 19:13:57, 19:13

arkadaşlr bnm öğretmenm çok beğendi bu ödevi 100 aldımmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

Cevapla

53 muratcan 05 Kasım 2009 - 20:50:47, 20:50

lan güzel cevap yazın laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaannnnnnnnnn ağıllı olun adam olun

Cevapla

54 muratcan akbulut 05 Kasım 2009 - 20:52:19, 20:52

güzel cevaptı lan buket senkimsin lan

Cevapla

55 ates 07 Kasım 2009 - 11:43:11, 11:43

yuuhhhh!!!!!! yani

Cevapla

56 uğur 07 Kasım 2009 - 13:10:01, 13:10

of çok uzun ya ama 10 satır yazar bırakırım hepsini yzmaya çalışsam 3 gün alır belki daha fazla da olabilir

Cevapla

57 aslı zeybek 07 Kasım 2009 - 15:53:21, 15:53

çok uzun hayatımda bu kadar görmedim veya gördüm ama buda çok uzun yani bem sizden kısa istedim

Cevapla

58 zeynep 07 Kasım 2009 - 19:04:22, 19:04

hakikaten çok uzun yaaaaaaaaaaaaa
bunu yapan kise yorumlara bakınca kafayı yemiş olmalı yaniiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Cevapla

59 zeynep 07 Kasım 2009 - 19:05:58, 19:05

ayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy çok sıkıcı şeyler ya bune böle öf hallahalla yazamam bunu kusura bakmayın

Cevapla

60 zeynep 07 Kasım 2009 - 19:11:37, 19:11

size de yuh diyorum bunca şeyin neresi zor geliyo anlamıyırum açıklamalı ve çok güzel kafa yok sizde

Cevapla

61 zeynep 07 Kasım 2009 - 19:12:11, 19:12

hıııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııııh

Cevapla

62 zeynep 07 Kasım 2009 - 19:12:37, 19:12

yazdım çıkıyorum bu siteden byyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

Cevapla

63 nagihan 07 Kasım 2009 - 19:20:37, 19:20

çoooooooooooooooooooooooooooooooookkkkkkkkk uzun ben bu siteyi beğenmedim.kısa ve öz açıklasaıydı neyse dicem ama bu bir sayfa kadar eder

Cevapla

64 nagihan 07 Kasım 2009 - 19:24:08, 19:24

çooooooooooooooooooooooooooooooooooookkkkkkkkkkkkk uzun ben bu siteyi beğenmedim.kısa ve öz olsaydı yazardım.ben daha 10 yaşındayım ve 5. sınıfa gidiyorum

Cevapla

65 nagihan 07 Kasım 2009 - 19:25:59, 19:25

zeynep sen kaça gidiyorsun

Cevapla

66 ipek demir 3a 08 Kasım 2009 - 12:51:38, 12:51

çooooooooooook uzun sıkıcı öğretmen ödev verdi yyyyyyyyyyyyyyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Cevapla

67 sebahat 11 Kasım 2009 - 21:42:00, 21:42

olabilr yazacaksın dahada doğrusu yazmaya çalışacaksın

Cevapla

68 cesika 29 Kasım 2009 - 18:12:46, 18:12

öğle deme edacım öğretmenler olmasa idi ne yapardık sen çok yanlış söyledin bence sana katılmıyorum.

Cevapla

69 sena kamburoğlu 08 Kasım 2009 - 19:12:15, 19:12

lan bu yazcağıma ölürüm daha iyi bea bune yaw

Cevapla

70 sebahat 11 Kasım 2009 - 21:42:32, 21:42

ölde görelim hadi

Cevapla

71 elif 29 Kasım 2009 - 10:18:55, 10:18

bu n bea bu cok uzun nasıl yazcam bunu ben :S şimdi anladım kardeşimin ödevini benım üstüme nie yıktığını :D :D

72 yorum yazan kişi ismini wermiyo 09 Kasım 2009 - 14:46:03, 14:46

walllaha bu yazı yaz yaz bitmez xd :D

Cevapla

73 zeehra 22 Kasım 2009 - 18:43:58, 18:43

öğretmeninin kıymetini bil o sana neler öğretti.sende onun dediğini yapacaksın yazamazsan yarısını yaz ama cümle bitsin deki öğretmene öğretmenim hepsini yazamadım yarısını yazdım. sizin için sorun olur mu?eminimki kızmayacak kızıcak sanıyorsan yanılıyorsun…. biraz düşün……

Cevapla

74 selma 01 Aralık 2009 - 14:29:10, 14:29

gerçektende doğru söylemişşin zehra

75 yeşim kutbay 09 Kasım 2009 - 16:12:57, 16:12

bu ne ya kim yazıcak bu kadarı

Cevapla

76 sultan boran 10 Kasım 2009 - 17:36:40, 17:36

bence cok guzel yha super

Cevapla

77 erkan 10 Kasım 2009 - 18:35:48, 18:35

valaaya kim bukadar yazacak

Cevapla

78 yunus dize 11 Kasım 2009 - 10:49:50, 10:49

bide bana sorben 3. sınıfa gidiyorum

Cevapla

79 yunus dize 11 Kasım 2009 - 10:52:00, 10:52

ben ölürümde yazmam bunu ben bunu bitirene kadar bir gün geçer

Cevapla

80 aleyna 11 Kasım 2009 - 14:16:36, 14:16

çooook uzunnn

Cevapla

81 dilara 17 Kasım 2009 - 14:48:53, 14:48

sen gibi

Cevapla

82 asya 23 Kasım 2009 - 16:09:58, 16:09

YAZICI ALIN OLUMMM

83 cumhuriyet çocukları 11 Kasım 2009 - 16:47:59, 16:47

atamızın yaptıklarını yazmaya üşenmeyin bana göre atatürk bu vatanı almak için üşenmedi biraz silkelenin kendinize gelin arkadaşlar

Cevapla

84 gülcan 11 Kasım 2009 - 21:27:57, 21:27

bune ya bu yazı benim bir haftamı alır ya:D:D:D:D:D

Cevapla

85 sebahat 11 Kasım 2009 - 21:41:01, 21:41

çok uzun olmasına rağmen yarım saatte yazdım…

Cevapla

86 h 12 Kasım 2009 - 15:19:32, 15:19

bence çok güzel çumhuriyet çokculkarına katılıyorum

Cevapla

87 meltem 12 Kasım 2009 - 18:00:18, 18:00

cus anasini satayim lan kim yazicak bukadar yaziyi ninemi

Cevapla

88 mahsum 18 Kasım 2009 - 02:14:31, 02:14

yazdıklarının altına imzamı atarım

Cevapla

89 meltem 12 Kasım 2009 - 18:01:42, 18:01

::D:DD:;D:d:d:d:d;d:D:d:d:D:d;;d:DD:D:D:D:D:D:d;D:d::d:D:D:D:d:d:d

Cevapla

90 yaren 13 Kasım 2009 - 20:42:15, 20:42

bune ya eğer ben bu yazıyı yazmaya kalkışırsam 1 ayımı alı bunu yazmak çüş insan bari özetini yazar yuh size

Cevapla

91 bennnnnn 14 Kasım 2009 - 14:24:24, 14:24

allahım bune bunu yazacağımaa ölürm yaaaa bu çokk uzun arkadaşlar ama atatürk için deer:D:S

Cevapla

92 cumhuriyetttt 14 Kasım 2009 - 17:07:42, 17:07

hahaha evet çoooook uzun ya performans ödevi var hemde yarına bukadarı yazana helal olsun

Cevapla

93 cumhuriyetttt 14 Kasım 2009 - 17:08:14, 17:08

çok var burad yuhh

Cevapla

94 emre saçan 15 Kasım 2009 - 12:02:36, 12:02

yo ben yazdım bişeycik olmadı bana

Cevapla

95 emre saçan 15 Kasım 2009 - 12:03:48, 12:03

sizde yazın tavsiye ederim ben öğretmanden100 aldım

Cevapla

96 emrullah 15 Kasım 2009 - 14:31:19, 14:31

zorda olsa yazıcaksınız lan

Cevapla

97 haydi 15 Kasım 2009 - 16:50:03, 16:50

bence çok güzel yazmaya değeeeeeeeeeeeeeeeeeeer…hahhahha

Cevapla

98 beyza 15 Kasım 2009 - 18:49:31, 18:49

yuh be bukadarı kim yazacak tabi vermesi kolay yazması bi deneyin piçler orospular

Cevapla

99 mustfa 15 Kasım 2009 - 22:37:44, 22:37

yuhh ben bunu 1ay da yaparım bu ne la

Cevapla

100 emir elele 16 Kasım 2009 - 15:03:11, 15:03

arkadaşlar bu kaç defter sürer acaba yaaaaaa

Cevapla

101 muhammed 16 Kasım 2009 - 16:49:42, 16:49

hayatta ölsemde bu yazıyı yazamam

Cevapla

102 reymusterio 22 Kasım 2009 - 15:59:32, 15:59

öl lan hadi yemiyo demi çakallllllll

Cevapla

103 mustafa 16 Kasım 2009 - 21:17:30, 21:17

bişi dicem benilkokul 5. sınıfa gidiom ama yinede yazdım yazamayanlara yuh xd

Cevapla

104 jeff hardy 16 Kasım 2009 - 23:08:42, 23:08

ben de baran 6. sınıfa gidiyorum ve tebrik ediyorum xd

Cevapla

105 arif 17 Kasım 2009 - 00:09:39, 00:09

cok uzun olmasına ramen 30 dk iceriside hepsini yazdım bitirdim
:D :D

Cevapla

106 furkan 17 Kasım 2009 - 22:19:26, 22:19

çok tşkkürler yaptık ya uzun kısa işe yaradi

Cevapla

107 eda 18 Kasım 2009 - 14:54:14, 14:54

BEN BUNU YAZANA KADAR NE UZUN YAZMIŞINIZ BİRAZDAHA UZUN YAZSAYDINIZ BARİ

Cevapla

108 aslan16 18 Kasım 2009 - 19:55:46, 19:55

bende hepsini cıktı aldim :D

Cevapla

109 eda 19 Kasım 2009 - 16:52:44, 16:52

ne kısa ne uzun

Cevapla

110 eda 19 Kasım 2009 - 16:56:47, 16:56

ya hocada ne ödev veriyo ya bi kamyon dolusuuu:@

Cevapla

111 eda 19 Kasım 2009 - 17:00:26, 17:00

qardon vazqçtim qerçktende çoq varmş

Cevapla

112 ALİ 19 Kasım 2009 - 18:42:50, 18:42

çok uzun hiç bir şey anlamadım

Cevapla

113 reymusterio 22 Kasım 2009 - 14:39:46, 14:39

arkadaşlar size katılıyorum çünkü çok uzun bunu yaz yaz bitmez bikerem bitmesine ne can sıkıntısından ölürüm ya huuuuu

Cevapla

114 salih 22 Kasım 2009 - 15:04:21, 15:04

ali sana katılıyom

Cevapla

115 ismail 25 Kasım 2009 - 16:28:29, 16:28

mükemmel bir şey
herkeze tavsiye ederim…………………….

Cevapla

116 yok 26 Kasım 2009 - 16:51:04, 16:51

bu ne ya bize öğretmen ödev verdi ama onu bulamadım

Cevapla

117 s!wg£ 29 Kasım 2009 - 15:34:34, 15:34

bu kadar uzun şeyi biraz kısaltın

Cevapla

118 s!wg£ 29 Kasım 2009 - 15:37:35, 15:37

ve ayrıca ödevim bu değillll !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cevapla

119 s!wg£ 29 Kasım 2009 - 15:40:36, 15:40

BUnU YaZaNa kDaR KaFaDaN AtRıM DaHa iYi:D

Cevapla

120 özge 30 Kasım 2009 - 15:20:27, 15:20

süper

Cevapla

121 buraq 30 Kasım 2009 - 18:00:03, 18:00

çok uzun oçler

Cevapla

122 muhammed uzun 01 Aralık 2009 - 20:40:25, 20:40

eeeee daha baska bise söylemem yaz1n allah sab1r versin

Cevapla

123 muhammed uzun 01 Aralık 2009 - 20:41:50, 20:41

kardesim aaaa demeyin de yaz1n

Cevapla

124 muhammed uzun 01 Aralık 2009 - 20:42:29, 20:42

ben sevdim sizi bilmem

Cevapla

125 muhammed uzun 01 Aralık 2009 - 20:43:21, 20:43

baska bise demem youuuuuuuuu

Cevapla

126 buse 01 Aralık 2009 - 22:16:57, 22:16

bu kadar yazı yazılırsa ne olayım :d:d:D:D:D:D:D:D:D……D:d:DDDDD:D:D:D:D:D:D

Cevapla

127 merve 02 Aralık 2009 - 15:35:43, 15:35

ben ne diom siz ne dionuz be

Cevapla

128 aleyna 02 Aralık 2009 - 18:51:38, 18:51

evet merve biz ne diyoruz onlar ne diyor

Cevapla

129 ışıl 03 Aralık 2009 - 20:20:26, 20:20

biz karşılaştırmalı farklılık diyoruz sizin yazdığınızın hiç bir anlamı yok cumhuriyetin ilanından sonra neler yapılmış onları yazmışsınız hiç te anlamı yok OKEY Mİ?

Cevapla

130 sumeyye 04 Aralık 2009 - 20:10:31, 20:10

iyi sayılır daha iyi ola bilir

Cevapla

131 mısra 04 Aralık 2009 - 20:21:20, 20:21

sanane be istediğini söler kız tamam mı sizyazamazsanız yazmayın ben yazabiliyorum

Cevapla

132 mert 06 Aralık 2009 - 18:31:15, 18:31

çok yazmışsın oha kaç günde yazdınız be :D :D :D xD xD

Cevapla

133 faruk 08 Aralık 2009 - 15:58:54, 15:58

bak oha kelimesini azına alma

Cevapla

134 furkan süleyman öden 08 Aralık 2009 - 16:48:16, 16:48

selam bn 5/e sınıfından şükriye onsun ilköğretim okuldan furkan süleyaman öden naılsınız kızlar
:) ))

Cevapla

135 furkan süleyman öden 08 Aralık 2009 - 16:51:16, 16:51

MERHABA HERKEZE :D :D:D:D:D:D:D:D:D:D:):):):):):):):):):)

Cevapla

136 furkan süleyman öden 08 Aralık 2009 - 16:51:42, 16:51

HERKEZE MERHABA :) :D

Cevapla

137 zeynep 08 Aralık 2009 - 20:07:47, 20:07

bence çok uzun güel degil

Cevapla

138 zeynep 08 Aralık 2009 - 20:10:20, 20:10

mert adın ne pardon yaşın

Cevapla

139 2q 11 Aralık 2009 - 16:30:22, 16:30

bence çok kötü cankom aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Cevapla

140 Enis Günay 13 Aralık 2009 - 14:16:32, 14:16

oha lan bu ne ananm bunları yazana kadar elim kopar

Cevapla

141 sonsuz 13 Aralık 2009 - 21:56:35, 21:56

ya bana cumhuriyetten önce ve sonra sı için ödev aldım yarın verecem YARDIM:D

Cevapla

142 sonsuz 13 Aralık 2009 - 21:57:40, 21:57

bana resimle yazı lazım:D yardım:-D

Cevapla

143 sonsuz 13 Aralık 2009 - 22:02:32, 22:02

bana lütfen öncesi için yazı bulup buraya tan pm pls:D

Cevapla

144 kristal papatya 14 Aralık 2009 - 23:03:57, 23:03

farklılıkları anlatmamış..bu kimsenin işine yaramaz elinize sağlık uğraştıınız için yine de tşkler

Cevapla

145 şeyda 16 Aralık 2009 - 18:14:22, 18:14

bu site güzel ama biraz olsun kısa olabilirdi tamammı nolur birazını silebilirmisiniz

Cevapla

146 şeyda 16 Aralık 2009 - 18:16:23, 18:16

lütfen birazını silin öğretmenimiz performans ödevi verdi onu yapmam gerekir lütfen bunu biraz kısaltın bende bunu kolaylıkla bunu kısaca yazmış olayım nolur…

Cevapla

147 sinem 17 Aralık 2009 - 20:12:23, 20:12

cokkkkkkkkkkkkkkkk güzel desem inarırımısınızzzzzzzzzzzz

Cevapla

148 serkan 17 Aralık 2009 - 20:42:21, 20:42

ödevimdi çok uzundu yapamadım

Cevapla

149 metehan uslu 18 Aralık 2009 - 19:45:55, 19:45

uff yaa yazılar çok uzun haa bide bana öncesini bulup yazın hep sonrasını yazmışsınz gıcık oldum :D :) ))) :=)

Cevapla

150 melike 19 Aralık 2009 - 16:04:39, 16:04

benim performans ödevim vardı bu benim için çok güzel oldu teşekkürler

Cevapla

151 selvi 22 Aralık 2009 - 15:20:10, 15:20

bu yazının özetini yapsanız çok memnun olurum okurken bile yoruldum:(

Cevapla

152 savaş 27 Aralık 2009 - 12:54:18, 12:54

bu ne işimize yarar(h)

Cevapla

153 güzelcik 28 Aralık 2009 - 14:16:01, 14:16

şeyda onu silin diosun ama silinmez kendim biraz kısaltabilirsin tabikide bunu yapma kapatisen varsa yapabilirsin anladınmı

Cevapla

154 mehmet 07 Ocak 2010 - 16:16:07, 16:16

bence çok uzun

Cevapla

155 xxecexx 09 Ocak 2010 - 21:43:31, 21:43

çok uzun kısaca anlatsalardı işime yarardı bide karşılaştırma olursa sevinirim

Cevapla

156 ayşe 12 Ocak 2010 - 22:41:00, 22:41

ya bu ne be hem istediğim arıştırma yok hem de çok uzun ya benim istediğim bilgi hiç yok inkılap dersini hiç sevmiyorum

Cevapla

157 hüba 13 Ocak 2010 - 20:22:38, 20:22

ay çok uzun offffffffffffffffffffffffffffffffffff.

Cevapla

158 recep 14 Ocak 2010 - 20:35:31, 20:35

kızlar saki olun daha kısası var arayın bulun

Cevapla

159 ALPOCAN 17 Ocak 2010 - 18:24:22, 18:24

ne lan bu olum çok uzun lan ben bunu nasıl yazacam hiç düşündünüz mü elim yorulur saatler geçer annem beni döve internet faturası fazla gelir ne lan bu olum yeter artık isyan edecem ama uf ama uf

Cevapla

160 merve 19 Ocak 2010 - 21:02:22, 21:02

ya çokk uzun ama yarısını yazcam Im bide proje ypıom

Cevapla

161 hatice 20 Ocak 2010 - 01:20:27, 01:20

bnce imkansız bir şey istiorsunuz siz atatürk ü ve yeniliklerini kısacık bir şekilde anlatmayı istiyorsununuz farkındaysanız atatürk öle kısacık metinlere sığmayacak kadar yüce bir insan,önder……..

Cevapla

162 ilayda 20 Ocak 2010 - 11:25:08, 11:25

bune ya bunu yazana kadar 3 yıl geçer

Cevapla

163 bilinmiyor 26 Ocak 2010 - 16:37:09, 16:37

ya bu ne ya hiç bişi anlamadım bunu kim koydu buraya kim koyduysa kendisi açıklasın bunları:D:D:D:D:D

Cevapla

164 tugce 06 Mart 2010 - 14:51:42, 14:51

özet çıkartmak çok kolay anladıklarınızı yazın olur biter öyle hepsini yazarsanız olmaz anladıklarınızı yazın

Cevapla

165 @@@EBRU@@@ 22 Mart 2010 - 16:37:08, 16:37

bence uzun olması çok iyi olmuş kısalar bişeye benzemio harika yaaaaaaa

Cevapla

166 mustafa 12 Mayıs 2010 - 20:36:02, 20:36

yok ananın nalı biraz daha kısa yazın yhaaaa ama yinede güzel bir site

Cevapla

167 dj_caryz 18 Mayıs 2010 - 16:34:15, 16:34

of yana bune çok uzindirm bu

Cevapla

168 duran celik 26 Mayıs 2010 - 20:43:41, 20:43

oh canıma deysin yazın bakalım

Cevapla

169 nesrin xp 30 Mayıs 2010 - 18:56:28, 18:56

ewet uzn ama bilgi deposu mübarek xp gzl gzl :)

Cevapla

Cumhuriyet öncesi ve sonrası yapılan yenilikler nelerdir? Hakkinda Leave a Comment

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Previous post:

Next post: